Het belang van ritme en rituelen voor kinderen
Een ritme volgen
Bij Hooi Hooi bieden we kinderen houvast door bepaalde dingen op een vast moment te doen, maar niet vasthouden aan een strakke planning. We volgen liever het ritme van een kind. Als je dingen namelijk op het juiste moment doet, kost het je weinig moeite en energie. Een ritme helpt je kind om grenzen te voelen en te ontdekken wat hij of zij het liefste doet. Ook fysiek heeft iedereen een (bio)ritme nodig. Denk alleen al aan wat voor positieve invloed op hetzelfde tijdstip naar bed gaan heeft op je slaap.
Ritme in onze dagen, weken en jaren
Bij Hooi Hooi zie je ritme terug in de dagindeling, weekindeling en jaarindeling met de seizoenen en jaarfeesten. We doen dingen elke dag volgens een vast patroon, zoals op dezelfde manier samen eten en drinken, naar buiten gaan en naar bed gaan. Met een vast dagritme weten kinderen waar ze aan toe zijn en wat ze mogen verwachten. Dat geeft rust en een veilig gevoel. Hierdoor ontstaat er ruimte om te groeien en krijgt je kind meer vertrouwen in zichzelf. Tegelijkertijd is er binnen onze dagindeling voldoende ruimte om het eigen ritme van een kind te volgen. We dagen ze uit met vernieuwende en uitdagende activiteiten, midden in de natuur.
De natuur helpt ons
Bij Hooi Hooi vinden we dat elk kind uniek is en de gelegenheid moet krijgen zich volledig te ontwikkelen. Werken met natuurlijke materialen in een natuurlijke omgeving helpt daar het beste bij. De natuur leert een kind waardevolle lessen, over groei en ontwikkeling en voor een ander zorgen bijvoorbeeld. In de natuur ontdekken kinderen hun grenzen, leren ze zichzelf uitdagen en doen ze een beroep op al hun zintuigen. We zorgen in de lente voor jonge diertjes, planten in het voorjaar succesvol bollen in de tuin en zoeken in de herfst naar kastanjes in het bos. Natuur is voor ons onmisbaar als het gaat om een ritme.
Het belang van rituelen
Kinderen hebben moeite met nieuwe dingen, en dat zit in de kleinste dingen. Zo is aan tafel gaan vaak een onderbreking van een speelmoment. Daar kun je allerlei regels voor verzinnen (‘als ik het zeg, ga je aan tafel’), maar fijner is om met een ritueel te werken. Rituelen vergemakkelijken de overgang naar een nieuwe activiteit. Ze geven houvast als een kind iets spannend vindt. Met een terugkerend ritueel kun je op een fijne manier een activiteit afsluiten en een nieuwe activiteit laten beginnen. Zo zingen wij bij het opruimen het opruimlied https://youtu.be/O_a96oTR9pw, op een vrolijke manier wordt het opruimen maar ook een overgang naar bijvoorbeeld het eten ingezet.
Minder regels en meer rituelen dus!
Bij Hooi Hooi werken we daarom met rituelen. Bij het naar buiten gaan om te spelen en weer naar binnen gaan bijvoorbeeld. Samen eten doen we op dezelfde manier, wist je dat Hooi hooi heel veel korstjesmonsters heeft! Een luier verschonen of omkleden heeft een vaste volgorde. Elke verjaardag vieren we in dezelfde volgorde. En, zeer belangrijk, naar bed gaan doen we elke keer hetzelfde. Liedjes en voorlezen zijn hier vaak een belangrijk onderdeel van. Die houden de aandacht van je kind vast en zijn ook nog eens heel erg leuk!
Jonge kinderen hebben bovendien geen besef van tijd. Aan de hand van onze rituelen weten ze wat er komt. Al deze rituelen zorgen ervoor dat de overgang van de ene naar de andere activiteit in alle rust verloopt.
Wij gaan op korte termijn met dagritme kaarten op de muur werken, zo kunnen kinderen aan de hand van leuke plaatjes zien waar wij zijn in de dag en wij kunnen met kinderen eenvoudiger communiceren als ze vragen hebben (wanneer krijg ik mijn tut voor het slapen? wanneer komt mama? ik heb honger wanneer gaan wij eten?). Dit is voor ons ook één van de redenen waarom wij kiezen voor vaste ophaal- en brengmomenten. Vooral rondom etenstijd meestal 16.30 is het heel fijn als er geen ouders zijn, omdat sommige kinderen bij de komst van de eerste ouder niet meer eten en alleen nog maar naar het hek/ de parkeerplaats kijken waar papa of mama blijft.